Petras Värld av Utmaningar

Från raksöm till kolornas land & energiboost på Gotland!

Publicerad 2014-10-01 20:36:37 i Oktober 2014,

På jobbet är det lite lugnare nu och likaså hemma. Rutinerna löper som på rullande band men det finns även tillfällen att tänka efter lite och njuta av att bara vara, eller av att baka, sy, pyssla och läsa härliga tidningar om inredningstips & fix. Förra veckan blev det några långärmade tröjor till Frej och så började jag på två små klänningar till en kompis bebis. Vilken energiboost!! Jag älskar när kreativiteten tar över och kvällarna drar ut långt in på natten utan att man känner sig trött och eländig.

 
 
Kraftsamling hämtade jag även i vår vackra huvudstad härom veckan. Efter att ha vandrat runt på söder i en timme åt fel håll så lyckades jag tillslut vända kartan rätt och hitta det lilla paradiset med de gröna markiserna och den guldiga texten ”Pärlans konfektyr”. Det doftade gott av kola, sprudlade av jazzmusik och man välkomnades av en härligt leende liten dam med 30-talsinspirerad frisyr som stod bakom disken och tog emot beställningar. Kola med polkagris, kola med lakrits, kola med vanilj, kanel och citrusblom. Här skulle jag kunnat stanna och titta på tillverkningen genom de stora glaspartierna i flera timmar; men vände motsträvigt på klacken och promenerade istället tillbaka i ett underbart höstväder fyllt av glada människor och överblommade valaffischer.
 
 
Mitt i höststädningen bestämde vi oss också för att ta en liten tur till Gotland och hälsa på fåren, Pippi Långstrump och titta på Lummelundagrottorna. Pippi hade dock slagit igen sin bostad för vintern vilket var lite tråkigt men vi hade fullt upp ändå. Hela tre mil drog vi iväg på cykel i det fina vädret och möttes efter många långa uppförsbackar av ett kallt och djupt grottsystem. Som tur är så har man ett huvud fullt av historier och tokigheter vilket kommer väl till pass då man befinner sig på platser som efter ett tag kan bli lite dryga för de som precis fyllt två. Jodå, trollet i grottan pratas det om än. Det var en äventyrlig vandring med andra ord, men desto skönare då vi satt ute på caféterassen och åt nygräddade våfflor med sylt och grädde i solskenet vilket även passade den unge herrn utmärkt. Även om det tog på krafterna med både äventyr och våfflor i kroppen:
 
 
 
Så lämnade vi Gotland och Christopher Polhem för renoveringen här hemma. Men nog fick vi energi med oss!! Massor!!
 
 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petras Värld av Utmaningar

Jag, Petra Christensen, är småbarnsmamman som älskar att bygga med ord, gå på loppis och blir berusad av att gå in i en Odd Mollybutik. Hjärtat klappar dock främst för de äldre kollektionerna. Att renovera gamla möbler och att plantera tantrosa Mårbackapelargoner ligger också på toppen av min lista och nej, jag missar inga avsnitt an Ernst, även om barfotafötter är något av det värsta jag vet... Här är mitt liv!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela