Petras Värld av Utmaningar

Sommar, Hårda paket & Någon som minsann vet!

Publicerad 2014-09-09 19:35:00 i September 2014,

Tjolahej Tjolahopp (som Pippi låter varje kväll här)! Det var längesedan nu! Man behöver små pauser ibland från det mesta men vad jag har saknat detta! Jag var bara tvungen att hitta lite ny energi och gräva ner gamla eländiga troll innan jag kunde börja skriva igen. Något fick mig att tro att jag inte kunde bygga ord längre, men det kan jag ju. Det kan ju alla, på sitt eget sätt. Bara man låter det vara just på sitt eget sätt och inte blir överkörd, ..för då blir det tråkigt! Mycket tråkigt! Nu kör vi!!!

Man kan nog utan att överdriva sammanfatta sommaren som gick med värme, sol och bad. För en gammal poolälskare och havsbadkruka som jag så har det till och med funnits stunder då jag plaskat runt i det stora blå vilket inte tillhör vanligheten. Jojomen, det finns hopp även för mig, titt som tätt var fjärde år iaf. Bara man ser botten och har god sikt framför sig så att inga eventuella gäddor som ligger på span kan nafsa en i fötterna och ta med sig några tår. Jag har minsann hört att de kan få solsting och äta upp små barn. Kanske förstorar jag upp gäddornas förmåga en aning,.. men otäcka rovdjur är de, usch!

Vissa i familjen har börjat tycka det är tråkigt att gå, det är ju jättejobbigt.. istället får man kommentaren från sin snart fyllda tvååring; ”inte gå-gå, åka bilen”! Vad ska det bli av dagens barn, det kan man fråga sig? Kanske bör man vara orolig redan nu, men det har jag inte vett till. Men gå-gå, det ska det minsann bli i mängder framöver. Förgrämmade unge!

Sommaren har även inneburit shopping av en drös med tyger och en ny symaskin, Huskylock. Detta med hopp om att kunna sy i tunna trikåtyger utan att det drar sig och orsakar svordomar i all oändlighet. Det gäller bara att få färdigt syrummet först men sedan ska det minsann bli fart på sömnaden. Ambitionen är hög så vi får väl se hur det går. Kommer jag halvvägs är jag nöjd! Mycket nöjd! Det må vara några arbetstimmar kvar innan rummet är klart, men det finns ju där iaf., det fanns det inte i våras, då var det ju bara sten och grus. Lite märklig känsla faktiskt, men attans så bra det kommer bli!

När man renoverar så blir det ganska stökigt inne, speciellt med skor överallt efter alla turer in och ut ur huset. Dammråttorna tittar fram redan efter ett par dagar och det är väl en tidsfråga innan de får ögon också. Spik finns i mängder och hur man än plockar så hittar Frej farliga grejer överallt, vilket han också tydligt poängterar. ”Den ä faaalig!” Allt är farligt, svetten rinner och man kan akdrig andas ut, men snart så...

 
Hur går det då med mina utmaningar?

Jodå, saken är den att jag köpte en hel kasse med Odd Molly koftor och blusar till en vän, bara för att det var tokbilligt. Jag tyckte också att jag var väldigt duktig som lämnade över härligheterna utan att explodera av avundsjuka. Men en sak måste jag dock erkänna. En Molly ligger kvar i påsen i garderoben och väntar på bättre tider. Tanken är att jag ska få den då det har gått ett år, som en present för att jag klarat det. Men det är ju just det jag inte har, eftersom koftan ligger där inköpt och retas.  Behåller jag koftan så har jag faktiskt inte klarat det.. så känns det iaf. så jag måste nog sälja den också trots allt. Men fy så eländigt. Det är ju nära på inte klokt!!!

Jag hittade en underbar Desigualkofta också på Märkeshuset i Älmhult som satt som en smäck. Färgglad och grann som en sommardag och 70% REA. Jag fattar fortfarande inte vad det skulle vara bra för att prova eländet eftersom jag ändå var tvungen att hänga tillbaka den. Varför ska man hitta så mycket fynd när man inte får? Det skulle jag bra gärna vilja veta… Hur som helst så hänger den kvar för den som är intresserad. Apbillig, Apfin och Apretlig! Kom inte förbi och visa den för mig bara den som köper den, då åker man ut med huvudet först.... möjligen med en Mollykofta svingad efter också så att jag kan lugna mitt sinne.

Mina andra utmaningar får jag redovisa senare.

Vi har fått lite TV-leveranser i sommar, men inte kunde vi slita oss från det fina vädret så de ligger snällt kvar i sina kartonger. Två bakböcker, tre kilo godis/choklad från Anthon Berg, en Skip Hop ryggsäck till Frej, ett algaspel och pepparkaksbakformar i 3D trillade också ner i lådan som rena överraskningar och ligger och väntar på regniga höstdagar som idag. Men inte 17 hjälper det mot shoppingnöd. Hårda paket är inte kul, bara om de kommer från Husqvarna!

 

Trots att symaskinerna ligger under en hög med diverse annat kaos så lyckades jag ge den ena konstgjord andning och få till en traktortröja till Frej lagom till dagisstarten. Men idag ville han inte ha den på sig av någon anledning och inte de blåa gummistövlarna heller. De gröna stövlarna gick mycket bättre trots att de nästan är för små. Det börjar minsann växa fram en liten bestämd herre här, lagom till två-årsdagen, Som Minsann Vet Precis Hur Det Ska Vara. Men att lura mamma är inte så lätt som man tror.. Sketunge!!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petras Värld av Utmaningar

Jag, Petra Christensen, är småbarnsmamman som älskar att bygga med ord, gå på loppis och blir berusad av att gå in i en Odd Mollybutik. Hjärtat klappar dock främst för de äldre kollektionerna. Att renovera gamla möbler och att plantera tantrosa Mårbackapelargoner ligger också på toppen av min lista och nej, jag missar inga avsnitt an Ernst, även om barfotafötter är något av det värsta jag vet... Här är mitt liv!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela