Petras Värld av Utmaningar

Hoppstygn och nya äventyr!

Publicerad 2014-02-27 19:51:00 i Februari 2014, Sy,

Hoppla, där fick vi lära oss något nytt. Syr man i stretchtyg behöver man också en särskild nål för annars kan det bli hoppstygn. Jag har precis lyckats få till en rad med hoppstygn och jag tror inte att jag behöver visa en bild på eländet för den som syr märker när det händer. Tänk er lösa stygn som väller fram som vågor på havet och inte sluter tätt ordentligt. Då har ni lyckats. Ganska fin bild jag målade upp där av de små rackarna. De måste ju beskrivas med värdighet.

Nu sitter jag istället med papper och penna och ritar upp en krage efter klänningens urringning. Inte så svårt. Men hur syr man sedan på den på klänningen, kan man undra? Det får bli helgens utmaning om det hinns med. Tur att det finns Google och Youtube för att lära sig saker. Det här kommer att bli en kamp känner jag. Men jag får väl helt enkelt ta mig i Kragen och försöka. Det värsta som kan hända är ju att man får sprätta och det har jag ju gjort förr så det kan jag med säkerhet! Ser fram emot detta äventyr!

Jag hörde att man kommer att sända en ny tävling som heter ”Hela Sverige Syr” på Sjuan och för närvarande söker man deltagare. Jag vet en som inte kommer att ansöka men som kommer att följa programmet med stretchade ögon. Tänk vad mycket frustration det kommer att finnas i det syrummet. Helt galet roligt att följa på håll. Jag älskar när tyget drar sig, hoppstygnen tar fart och måtten blir fel, iaf. när andra drabbas. Och om domarna är lika kritiska i blicken som Mannerström då han ska godkänna stekta ägg så lär det bli ett inferno utan dess like. Kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petras Värld av Utmaningar

Jag, Petra Christensen, är småbarnsmamman som älskar att bygga med ord, gå på loppis och blir berusad av att gå in i en Odd Mollybutik. Hjärtat klappar dock främst för de äldre kollektionerna. Att renovera gamla möbler och att plantera tantrosa Mårbackapelargoner ligger också på toppen av min lista och nej, jag missar inga avsnitt an Ernst, även om barfotafötter är något av det värsta jag vet... Här är mitt liv!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela